REISVERSLAG TRANSSIBERIE REIS

Donderdag 16 juli

05.00 uur De wekker gaat
05.55 uur De taxi staat 5 minuten te vroeg voor de deur
06.08 uur In de trein krijgt Willemijn een bon voor het reizen met een half geldige OV-jaarkaart
07.15 uur Inchecken. We zijn wel geboekt, maar de plaatsen zijn niet bevestigd. Na enige tijd is er toch nog plaats voor ons in het vliegtuig. Nog een tijd wachten op vertrek. Epco mag op mijn plek, vlak achter de vleugel, bij het raam zitten
08.55 uur Het vliegtuig vertrekt naar Moskou. Vlucht KL903 Gate E7, We vliegen met een Boeing 767
14.02 uur Aankomst in Moskou, we waren snel door de douane en alle bagage was er ook. Buiten staat de bus -een oude rode-. Deze brengt ons naar ons hotel, vlak achter het Rode Plein. In de bus veel snelle foto’s gemaakt van het station, KGB-gebouw, Historisch museum, Rode Plein en de Orthodoxe 'Chram'(=Kerk) met naam van Vasilij Blazhennyj (='Gelukzalige' gebouwd door Iwan de Verschrikkelijke ter ere van de overwinning van Kazanj-stadt(=Tataren).
  Even bijkomen in Hotel Russia, Kamer 186, Laag 5
17.15 uur Lopen via het Rode Plein naar de metro. Via een kleine omweg met metro en bus naar de televisietoren, waarin op 340 meter een ronddraaiend restaurant is. De lift is supersnel: 7m/seconde.
  Het menu bestaat uit het volgende:
  • Ranja
  • Deegschelp met waldorff-salade en deegschelp met zalm en kaviaar
  • Saus met champignons e.d.
  • Kip en champignons in kaassaus en broodjes
  • IJs en koffie
21.45 uur Terug naar Hotel, nog even rondgekeken op en voor het Rode Plein. Samenkomst in hal van het hotel, Hans 100 dollar betaald voor de excursies e.d. Tevens de volgende dag besproken.
  Met deel van de groep in de bar in het hotel iets gedronken. 1 biertje van 0,6 liter voor 50 roebel = F 16,66
01.20 uur Weer terug op de kamer en slapen

Vrijdag 17 juli

07.00 uur Opstaan, heerlijk gedouched, warm water en een goede straal
08.00 uur Ontbijt op de 21e verdieping. Zuurdesem- en witbrood en gebakken ei, drijvend in het vet. Thee, 3 plakjes kaas en 2 plakjes worst. Op deze verdieping hebben we een prachtig uitzicht over het Rode Plein en het Kremlin.
08.45 uur Terug op de kamer, tanden poetsen en spulletjes pakken
09.00 uur Verzamelen in de grote hal van het Hotel. Daarna vertrek naar de metro om naar het Poesjkin-museum te gaan. Hier staan heel veel beelden/schilderijen van van Gogh, Rembrandt, Matisse, Monet, replica van de David van Michelangelo. Hier zijn we tot 12.15 uur geweest.
12.15 uur Het weer is schitterend, veel zon en droog, maar wel vochtig/klam. Vanuit het Poesjkin naar het Kremlin teruggelopen. Hier hebben we de groep verdeeld, een paar gingen naar het Kremlin. Een aantal anderen zijn naar het "Goem" geweest -een groot en duur warenhuis aan het Rode Plein- en naar Abgot, het flaneercentrum van Moskou.

Wij gaan naar het Kremlin, om binnen te komen moet je eerst door een metaaldetector. Jorike heeft haar rugzak bij zich en moet terug om deze eerst af te geven.

Binnen het Kremlin staan allemaal mannetjes met uniformen, die zodra je ook maar 1 voet van het trottoir zet, beginnen te fluiten en te klappen, omdat je dan weer terug moet naar de aangegeven paden.

In het Kremlin zetelt de regering van Rusland, tevens is er het Kremlintheater, prachtige kathedralen met de mooiste gouden koepeltorens. Buiten het Kremlin zijn diverse mannen met oude benzinegrasmaaiers het gras aan het maaien.

Na dit alles gezien te hebben lopen we terug naar het Rode Plein. Hier bekijken we een klein kerkje van binnen. Willemijn en ik mogen er met onze korte broeken aan niet in.

Na het Rode Plein gaan we terug naar het hotel en pakken we de spullen in voor de volgende dag (treinreis).

16.15 uur Verzamelen in de hal met de bagage
16.30 uur Diner in het hotel. Dit bestaat uit het volgende:
  • Zalm en brood
  • Uiensoep (bouillon)
  • Vlees met aardappels
  • IJs en koffie of thee
17.50 uur In de bus stappen die ons naar het station brengt. Het zal maximaal 15 minuten duren om bij het station te komen. De weg die de chauffeur wil nemen is opgebroken. Hierdoor verdwaalt de chauffeur een beetje waardoor de reis meer dan een uur duurt. Uiteindelijk op het station aangekomen om 19.00 uur.
19.00 uur Nog anderhalf uur om iets op het station te kopen. We kopen 6 liter water voor 33 roebel en een fles Wodka –Moskovkaye- voor 27 roebel. 2 netjes nectarines en perziken voor 30 roebel.
20.05 uur We kunnen de trein in. Het is ontzettend warm in de trein en de ramen kunnen niet open. Naar later blijkt zit er airco in de trein. Deze werkt alleen als de trein rijdt. Verder is de airco ontzettend prettig. Wat minder prettig is, zijn een aantal Chinezen met 4 joekels van honden in ons treinstel. Stinken als een hond die beesten. Ineke, Cisca en Willemijn zemen de ramen van de trein, dit omdat die heel vies zijn.
20.25 uur De trein vertrekt vanaf perron 3. De totale trein is 21 wagons lang.

Uiteindelijk alles geinstalleerd. We wachten nog met slapengaan tot het eerstvolgende station, hier arriveren we om 0.33 uur. Willemijn en ik zitten met Jorike en Marjoleine in 1 coupe.

00.33 uur Eerste stop. Ik spring snel de trein uit en zeem een aantal ramen aan de kant waar we vanaf het perron in Moskou niet bij konden. Erg spannend allemaal. We hebben 5 minuten stilgestaan.

Zaterdag 18 juli

Na een paar uur slapen op het geboenkeboenk van de trein werd ik zwetend wakker. Tijd om om te draaien. Uiteindelijk ben ik om 06.30 uur echt wakker. De rest slaapt nog, ik doe een poging tot lezen bij het lampje maar dat bevalt niet. Naar buiten liggen kijken, wegdoezelen, kijken of er beneden al iemand wakker is, weer wegdoezelen e.n.z. tot Epco om 09.15 uur opstond. Toen kon ik er ook uit (ik wilde niet naar beneden om aan te kleden als daar nog 2 mensen slapen, ik zou omvallen en diegenen wekken, bovendien was er nog niemand op). Rond 08.00 uur hebben we een tijdje stilgestaan, toen zijn de bloedhonden 1 voor 1 uitgelaten. Was de een buiten, dan ging de ander tekeer alsof hij gevild werd.

Nadat we aangekleed zijn staat iedereen in de rij voor de W.C.: iets eerder op dus morgen.

Na een kop thee & koffie en twee krentenbollen kan ik er weer tegen en met Vjatka in het vooruitzicht wachten we op 15 minuten frisse lucht.

Op station Vjatka maken we foto’s van de loc & de schoonmaker en van de hele trein. We kopen versgeplukte frambozen verpakt in een declaratieformulier.

Na een fluitje van Hans stormen we weer de trein in om Riet die niet lekker is gezelschap te houden.

We zijn nu op weg naar Perm II, de grens tussen Europees Rusland en West- Siberie. Op het moment doen we erg ons best om mooi te zingen uit de zangbundel die we allemaal hebben gekregen van Marjan.

Tien minuten later zijn we allemaal in rep en roer omdat de stewardess alles wil stofzuigen.

We hebben onszelf bezig gehouden met naar buiten kijken, zingen, kletsen en hartenjagen. We hebben met een deel van de club in de restauratiewagen gegeten:

De rest van de avond hebben we rondgehangen, party & co gespeeld & gelezen.

Om 00.10 uur hebben Epco en ik onze bedden slaapklaar gemaakt. Nog even lezen en om 01.00 uur licht uit en slapen.

Zondag 19 juli

Vanmorgen was ik reeds om 6.00 uur wakker, wel goed geslapen trouwens voor zover dat kon. Om 09.15 uur uiteindelijk opgestaan. Even gewassen en toen ontbeten. Krentenbolletje met jam en een aantal crackers. We hebben vandaag een drietal plaatsen aangedaan en zijn daar gestopt. De laatste was Omsk. Een grote plaats. Het uiterlijk van de mensen begint nu ook meer Aziatische trekjes aan te nemen. Heerlijk genoten van het landschap wat aan je voorbijtrekt. Berkenboompjes te over. In Omsk zag ik nog een rangeerheuvel liggen. Hierop worden in 1 lange stoet de wagons opgereden. Boven op de heuvel worden ze van elkaar ontkoppeld en met wissels naar het juiste spoor gezet. In de trein zat iedereen spelletjes te spelen. Rummikub, poker, hartenjagen of sollitaire. ‘s Avonds arriveerden we in Novosibirisk. Volgens schema zouden we hier 15 minuten stilstaan. Doordat van de restauratiewagen een as vastgelopen was en deze gerepareerd moest worden duurde de stop meer dan een uur. De locomotief was met de restauratiewagen en een aantal andere wagons naar het rangeerterrein gereden. Om 01.45 uur zijn Willemijn en ik gaan slapen. Jorike, Marjoleine en Jan hebben nog tot 03.30 uur doorgespeeld met poker.

Maandag 20 juli

Weer een normale treindag. We zijn tussen 09.00 uur en 09.30 uur opgestaan. Jorike was niet echt lekker dus die is wat langer blijven liggen. Vanochtend is het bewonersaantal van Wagon nummer 10 (onze wagon) uitgebreid met een verschrompeld grijze puppy van een van de bloedhonden. Nog steeds hetzelfde uitzicht.

We vermaken ons nog steeds met spelletjes en algemene radio op de gang. We moeten ons vanavond klaarmaken om morgenochtend vroeg de trein te verlaten. Wij hebben dit vanmiddag reeds gedaan.

Dinsdag 21 juli

‘s Ochtends uit de trein. Met een ranzige bus 64 km naar Listvianka. Onderweg een bezoek gebracht aan een openluchtmuseum. Erg veel muggen en zon. Er waren traditionele houten Siberische huizen te zien. In listvianka aan het Baikal meer sliep de groep in drie huizen. 1 "luxe", 1 echte Siberische hut en 1 datsja (een zomerhuisje voor de Russen), hierin sliepen Marinus en Cisca, Jorike en Marjoleine en Epco en ik per twee op een kamer. Nadat we ons in onze huisjes hadden geinstalleerd en we een lichte lunch hadden verorberd, zijn we in/met onze zwembroeken/badpakken aan naar het meer gelopen. Epco heeft samen met Marten, Hans, Jorike, Anneke, Marinus en Riet een duik in het meer genomen. Het water was ongeveer 10 graden Celsius, erg koud dus.

Daarna heb ik samen met Marjan en Klaaske onze was gedaan in het washok van het "luxe" huis. We mochten de centrifuge gebruiken. Na het eten (vis en aardappelpuree) zijn we met z’n elven in de banja (Russische sauna) geweest. Dit was heel gezellig.

Woensdag 22 juli

Vandaag staat er een wandeling op het programma. Om 09.30 ontbeten met warme pannenkoeken, jam en broodjes, erg lekker. Om 10.30 verzamelen bij het "luxe" huis, hier hebben we tot 11.00 uur op Vladimir moeten wachten.

Het eerste stuk van onze wandeling was vrij eenvoudig lopen door een mooie omgeving. Op een gegeven moment wordt het traject toch erg steil. Het grootste deel van de groep had dit niet verwacht. Veel drinken, zweten en zwoegen om naar boven te komen. Onderweg komen we nog een hoopje berenstront tegen, grappig…. . Op de uitkijkpost aangekomen hadden we een mooi uitzicht over de berg, het dal en een klein stukje meer.

De groep is nu gesplitst in mensen die dezelfde weg terug lopen en mensen die de "moeilijke route" willen lopen. Wij behoren samen met Marinus, Cisca, Jorike, Jan, Bert, Klaaske, Marten, Riet en hans tot de laatst groep. Wat een trip; hellingen op en af van bijna 60%, wat zwaar, wat zwaar. Over losse stenen, zonder pad van boom tot boom, ik was helemaal af, Willemijn en Jan ook. Het vervelende was dat Jan zijn knie bezeerde waardoor hij slecht kon lopen. Met veelpijn en moeite waren we om 19.00 uur terug bij het huisje.

We waren veel te laat want om 18.00 uur zouden we bij Natasja barbiquewen. Onze gastvrouw had alles al klaar dus we hoefden alleen maar te eten. Dit was heel gezellig. ‘s Avonds met z’n tweeen afgedroogd en daarna heerlijk geslapen.

Donderdag 23 juli

Vandaag met een vleugelboot naar Bolshoie Koty geweest. Dit dorpje is allen per boot bereikbaar, met uitzondering van de drie koudste wintermaanden want dan rijdt men over het ijs. Ook de verwoede wandelaar hoeft niet met de boot, hij hoeft enkel een paar bergen te doorkruisen.

De boot ging er als een speer vandoor, Heleen en Epco hebben in het miezerige weer op het dek genoten van het uitzicht, ze waaiden bijna weg. We kwamen langs een stuk berghelling/oever waar we gister gelopen hebben.

Het dorp was net een openluchtmuseum, prachtig. Houten huizen, koeien op straat, een beekje dwars door het dorp en onverharde wegen. Met onze gids Vladimir zijn we nog een stukje langs de bergkam gelopen, ook hier viel de groep uiteen en bleven Riet, Marinus, Jorike, Willemijn en Epco nog over. Deze tocht was minder zwaar dan gister maar zeker niet minder mooi.

Om 14.00 uur gingen we weer terug naar Listvianka, ‘s avonds vis gegeten in het "luxe" huis en gezellig een kaartje gelegd.

Vrijdag 24 juli

Vandaag zijn we met de hele groep naar het Baikal-museum gelopen, we werden wederom vergezeld door onze vacantie-hond Rex. Deze is de volle 6 km met ons mee gegaan. Toen we buiten het dorp kwamen, en de auto’s harder begonnen te rijden, vonden we zo’n loslopende hond toch wel griezelig worden. Daarom heb ik een geimproviseerde riem gemaakt van de extra draagband van de tas van Jan, als lijn, en mijn broekriem als halsband. Tot onze verbazing bleek Rex dit geen enkel probleem te vinden en volgde hij Hans alsof hij een blindengeleide hond was.

In het museum vertelde een Engelstalige gids ons van alles over het meer en haar vegetatie. Erg leuk en leerzaam. Weer langs het meer teruggelopen naar het dorp waar we boodschappen hebben gedaan voor het avondeten. We konden namelijk Natasja niet nog eens voor 21 man/vrouw laten koken dus zouden we zelf een pot macaroni maken. Met z’n vijven in die krappe keuken, erg gezellig, en Cisca’s macaroni ging er in als koek. De salades van Natasja trouwens ook.

Toen de afwasploeg de troep opruimde dacht Jorike nu of nooit dus ze liet Constantijn en Marinus een heel gezellig kampvuur aanleggen. Hier hebben we met z’n alle enkele flessen wodka verorberd en onze stembanden laten kraken, beregezellig dus.

‘s Avonds nog voor het slapengaan eerst nog alles ingepakt want morgen gaan we naar Irkutsk.

Zaterdag 25 juli

Na ons laatste Natasja-ontbijt vertrekken we om 10.00 uur naar de bus die ons naar ons hotel in Irkutsk brengt. Om 11.00 uur arriveerde we bij hotel Angara. We verheugden ons allemaal op een lekkere douche maar de gids boorde onze hoop snel de grond in, er was geen koud water. Vier dagen deden we alles met koud –of half lauw- en nu moet het met heet! We kregen tot 13.30 uur de tijd om ons zo goed en zo kwaad als het ging te wassen en tot rust te komen.

‘s Middags zijn we in de druilerige miezer, soms regen, naar een aantal kerkjes geweest. De eerste bleek een museum c.q. souvenirshops, de tweede werd gerestoreerd en de derde was gesloten. Het zat niet mee die dag.

Collectief besloten om naar het centrum te lopen, daar naar een restaurant voor ‘s avonds te zoeken en vervolgens ieders zijns weegs te gaan.

Om 15.00 uur zijn Cisca, Marinus, Jorike en wij het overdekte winkelcentrum ingegaan, hier was niet echt veel te zien dus hebben we maar een kopje thee gedronken. Uiteindelijk hebben Marinus en wij de dames verlaten en zijn we met een kleine d-tour naar het hotel teruggelopen om te lezen en douchen.

Om 19.00 uur was iedereen weer in het restaurant waar we onder begeleiding van een toetsenist/saxofonist gegeten hebben. We hebben er tot 21.00 uur over gedaan om onze Borsjt met knoflookbroodjes, de flintertjes biefstuk met droge bonen en patat en de vergeten koffie te nuttigen. Gezamenlijk door de plassen weer terug naar het hotel.

Nog een laatste borrel met een deel van de groep, op de 4e etage was een eet-drinkgelegenheid, en dan heerlijk slapen.

Zondag 26 juli

Om 06.00 uur wakker gebeld, aangekleed en om 07.00 uur klaarstaan in de hal. Ruim een uur in de tochtige hal van het station staan wachten want om 08.43 uur vertrekt de trein naar Ulaan Baatar. Een reis van 1 dag en 1 nacht.

Na enkele tussenstops en een oponthoud bij een huis eindelijk de grensovergang, Rusland uit was een hele belevenis. Declaratie-formulieren invullen, pas en visa inleveren, zitbanken optillen, tassen van de bagagevlonder, alle luiken open en bovenop en onder de trein alles bekloppen.

Eindelijk mogen we naar buiten, toen moesten we nog ruim 3 uur op onze passen wachten. Ondertussen werd er driftig losgekoppeld en gerangeerd. Toen we, zonder restauratiewagon, weer reden waren we na plusminus 45 minuten bij de Mongoolse grens.

Weer controle, papieren invullen, en rangeren. Dit keer om een Mongoolse restauratiewagon toe te voegen. En dit alles midden in de nacht –01.30 uur-.

Toen alles ok bleek en we eindelijk weer reden zijn we meteen gaan slapen want om 06.45 uur zou de wekker weer gaan.

Maandag 27 juli

Om 08.00 uur arriveerden we in Ulaan Baatar. Hier staat een hele vriendelijke gids, Ombra voor het gemak, op ons te wachten. Zij brengt ons in twee 21 persoons, 4-wiel aangedreven busjes naar de ger-camping. Deze ligt 280 km verderop, hier gaan we plusminus 6 uur over doen.

We vlogen door een prachtig landschap over een hobbelige asfaltweg vol gaten en hobbels. We zagen loslopende kuddes schapen, geiten, koeien en paarden. Ook zagen we overal gers en huisjes staan.

Om 12.30 uur kregen we een picknicklunch. Terwijl de Belgisch persjes werden volgedekt kwamen nieuwsgierige paardenjagers ons bekijken. Een mooie gelegenheid voor een paar foto’s.

Onze lunch zag er fantastische uit, ze waren goed voorbereid. We kregen koffie of thee, komkommer en tomaat, heerlijke Mongoolse vleespannenkoekjes, hete nudelsoep, bier, water en een koekje toe.

Na de lunch de laatste etappe, nog steeds met een gang van 80 a 90 km/uur. Nu ook over zandpaden en dwars over het gras. We hebben hier menig angstkreetje geslagen.

Op de bajan Gobi ger-camping slapen wij samen met Marjan en Jan in ger nr. 5. We hebben de was gedaan en die binnen rondom langs de germuur gehangen. Nu moet de kachel aan zodat de was kan drogen en wij warm blijven want de zon is onder en er staat een fris windje.

Deze camping is erg luxe, de echte gerbewoners zitten er niet zo bij als wij. Er zijn hier, zowel voor de dames als de heren, 4 wc’s, 2 douches en 4 wasbakken. Er is een restaurantger waarin we gedineerd hebben met salade, soep, brood, rijst en bami. Hierbij werd onze dorst gelest met thee.
Ook bevind zich hier een souvenirswinkel waar we mooie Mongoolse hoedjes kopen.

Het aanmaken van de kachel was een rokerig karwei dat Jan en Epco vol overgave op zich namen. Helaas werden hun inspanningen niet beloond met een mooi vuur maar meer met een rokerig, smeulend hoopje hout. Er was namelijk onvoldoende papier en het hout was te vers en te nat. Jammer maar helaas.

Dinsdag 28 juli

Om halfacht ging de wekker want een uur later moesten we ontbijten. Ik heb heerlijk geslapen, als een blok. Het heeft ‘s nachts geregend!!!! in de woestijn?

Ons ontbijt bestaat uit warme rijstesoep, pannenkoekjes met jam of suiker, witbrood en thee, heel veel thee.

Vandaag met de bus naar Karakorum geweest. De weg hiernaar toe is nog in aanbouw dus we moesten plusminus 50 km over zandpaden vol enge gaten en steile sloten, maar wel door een prachtige omgeving. Er is nog een kleine ruine over van het oude Karakorum bestaand uit een stenen schildpad die de "stad" tegen overstromingen beschermt. Tevens is hier het grote klooster Erdene Zuu, prachtige tempels met veel kleuren, hier hebben we ‘s middags een rondleiding gehad.

We hadden een kok en een ober bij ons die voor ons een heerlijke lunch verzorgde in de heuvels even buiten de stad. We kregen gestoomd schapenvlees wat we van het bot moesten kluiven. De bereidingswijze is uniek, in een luchtdichte melkbus (stuk binnenband en drie klemmen) worden stenen en vlees op een kampvuur verwarmd. De sterke smaak van het vlees trekt in de stenen waardoor je een heerlijk mals lapje vlees krijgt voorgeschoteld. Dit werd vergezeld door aardappelen, wortels en koolraap.

Na de lunch naar een marktje waar drinken en lappen verkocht werden. Door naar de "souvenirstraat" van het klooster en daarna eindelijk een tempel binnen. In de tempels legt men bij de boeddhabeelden geld en eten neer. Dit om hem goed te stemmen. Toen wij er waren lag er extra veel omdat er net een nationaal festival geweest was. Boogschieten, paardenrennen, worstelen e.d. Wat ik zo verbazend vond was dat niemand iets pikte.

Op de camping konden we drie kamelen van dichtbij bekijken, spannend hoor die grote deesten.
‘s Avonds gedineerd met gekookte schapenlever (gadverdamme wat is dat goor) kool en rijst. Na het eten zijn Jorike, Marinus en ik gaan lopen naar een veldje waar allemaal botten lagen om daar een mooie hoorn van een geit te bemachtigen. Dit is gelukt.

Ook nu mislukte het vuur, om 00.30 uur lagen we er allemaal in.

Woensdag 29 juli

De wekker ging om 07.00 uur, om 08.00 uur ontbijt en om 08.45 uur de bus in. Eerst gingen we bij een nomadenfamilie op bezoek. De ger hebben we vanbinnen bekeken, heel mooi versiert e.d. ( 4 muurdelen, 1 koepel, 2 steunpalen en 181 dakstokken). We kregen verschillende dingen aangeboden om te proeven, o.a. gefermenteerde paardenmelk. Dit was niet echt lekker. Daarna een yoghurtachtig iets. Dit was iets beter. Daarna Verschillende koekjes van het een of het ander. Dit was ook niet lekker. Al met al dus niet echt geslaagd.
Na deze culinaire hoogstandjes van de nomaden weer terug de bus in. Richting Ulaan Baatar. Onderweg weer een lunch. De chauffeur van onze bus had de plek niet gezien waar alles reeds voor ons stond gedekt. We waren dus reeds 5 a 6 kilometer verderop, wij stonden daar even stil voor een "break", toen er een Jeep aankwam die bij ons stopte en daar een man uitstapte die zei dat we terug moesten. Met z’n allen de bus weer in naar de picknickplek. Ik was op dat moment niet echt lekker. Op het strand waar we lunchten, bleek dat ik diaree had. Wel wat van de overheerlijke lunch gehad: bier, Water, Aardappel, wortel, gebakken rundvlees aan een spies op de Barbecue. Erg lekker allemaal.

Na een goed uur weer op weg, door naar Ulaan Baatar. Nog even tanken, op dit station gebeurt dat met de hand. Ruim 20 km voor de stad begon onze bus ontzettend te stomen. De chauffeur reed echter onverstoorbaar door! Op een gegeven moment werd het hem ook te gek, bus aan de kant en kijken wat er mis is. Er bleek een slangetje naar het expansievat los te zitten, deze weer provisorisch vastgezet. De radiateur bijvullen met water, ja we kunnen weer door. Nog geen km in Ulaan Baatar gereden of het was weer mis. Hij stond nu gelukkig vrij snel bij een garage/benzinestation stil. De andere bus was doorgereden dus we stonden er alleen voor. De motor was kokend en wilde niet meer starten, er lekte olie en water! Na 20 minuten lukte het toch weer en zijn we op een rustig tempo naar het guesthouse gereden. Het laatste stukje de oprit op kon de bus nog net op de startmotor halen. Daar hield het dan ook mee op. Ondertussen moesten wij op zoek naar een kamer.

We arriveerden hier om 17.45 uur terwijl de folklore voorstelling om 18.00 uur zou beginnen, dat redden we nooit. De gids heeft echter geregeld dat ze met de start van de voorstelling op ons zullen wachten.

Met z’n allen in de andere bus, Hans moest staan want 1 stoel had geen zitting meer. Naar het "pretpark". Zodra we zaten begon de voorstelling (15 min. Te laat). Prachtige muziek, dans en een slangenmeisje dat haar lichaam alle kanten op kan bewegen.

Na de voorstelling een heerlijk diner bij de Japanner, een lopend buffet. Een prima gelegenheid om alvast aan de eetstokjes te wennen.

Terug in het guesthouse heerlijk –warm- gedouched en om 23.00 uur naar bed.

Donderdag 30 juli

Om 06.15 uur door Marjoleine gewekt want om 07.00 uur staat het ontbijt klaar. Thee, brood, ei en een salade met veel ui. Snel de laatste dingen pakken en om 07.45 uur de bus in, –die is weer heel!!!-, en op naar het station. De trein staat al voor ons klaar en na 20 minuten is iedereen geinstalleerd en zit men aan de koffie.

Deze trein ziet er tot nu toe het beste uit. De ramen zijn schoon! Er hangen knalgele gordijntjes en het tapijt ziet er nog goed uit.

Het voorbijglijdende landschap is erg mooi met hier en daar gers. Marjoleine en ik zijn heel fanatiek onze laatste rolletjes aan het volschieten.

Naarmate de dag vordert word ik steeds minder lekker, de meeste zijn een beetje duf en slaperig. Het is ook erg warm en er is geen airco, wel kunnen alle ramen open waardoor je mooi kunt fotograferen.

De spanning van de treinreis is er af, iedereen gaat rustig lezen, slapen enz. Ik wordt steeds zieker –diaree en buikkrampen- en het enige wat ik nog doe is liggen en lezen en soms slapen.

Vrijdag 31 juli

Vanochtend hebben we wat langer geslapen dan normaal, we hoefden er ook niet zo vroeg uit. Vandaag komen we om 15.33 uur aan in Beijing. Het eerste stuk gaat vrij vlot, we denken allemaal dat we veel te vroeg aan zullen komen. Dit wordt mede veroorzaakt door het feit dat een aantal mensen denkt dat de klok een uur vooruit moet. Weer een stel anderen denkt dat hij gelijk blijft maar hij moet een uur terug! Dit omdat China niet werkt met zomer en wintertijd. De reis duurt dus een uur langer dan we dachten.

Het tweede deel van de reis gaat inderdaad erg traag tussen de bergen bij Beijing door. Wel heel erg mooi. We rijden een aantal keren onder de muur door, een prachtig gezicht, ondanks dat het heiig is.

Om 15.33 uur arriveren we inderdaad op Beijing Central Station. Hier worden we opgewacht door onze gids Tsi. Onze allereerste kennismaking met deze wereldstad is dat het er druk, warm en erg vochtig is. Op weg naar de bus kan Willemijn, die nog steeds ziek is, niet meer tegen de warmte en valt bijna flauw. We hebben de bus echter net bereikt en die is airconditioned.

Op weg naar het hotel zien we een redelijk stuk van de stad die zo groot als Drenthe is. We zien een redelijk aantal Westerse en Japanse bedrijven en reclames. Vooral volkswagens zien we hier veel rijden, het model Santana 2000 wordt in China gemaakt. Ons hotel bevindt zich in het centrum van de stad, er is veel straathandel in de straatjes er omheen. Hier is het gezellig druk met de gewone Chinezen, je ze regelmatig langsfietsen met handel. We hebben een mooie kamer met airco op de 14e verdieping, kamer 1407.

‘s Avonds dineren we in het hotel, een rijsttafel met erg veel lekkere dingen erbij. Uitbuiken doen we al wandelend richting park. We komen langs de vrije markt c.q. straathandel. Het is verbazend wat hier allemaal wordt verkocht, zelfs de tandarts en de kapper verdienen op straat hun brood.

Bij het park aangekomen bleek je te moeten betalen, dit omdat de Tempel of Heaven zich in het park bevind. In het donker vonden we dit het niet waard dus zijn we teruggelopen. We kwamen langs een dansschool in de openlucht, hier werden een soort jive en een rumba geoefend, een aantal van ons heeft even meegedaan. Ze kregen een warm applaus.

Op weg terug struikelde ik, mijn knie open en vol met vuil. In het hotel wat jodium erop en lekker slapen.

Zaterdag 01 augustus

De eerste tourdag in Peking. Om 07.05 uur ging de telefoon terwijl we om 07.30 uur zouden ontbijten. Een beetje haasten dus. Het ontbijt kwam laat -plusminus20 min.- waardoor we pas om 08.30 uur op weg konden naar de Lama Tempel. De bus moest zich door de drukte heenwringen. De Lama Tempel is erg mooi en indrukwekkend, o.a. met een 18 meter hoge Boeddha van sandelwood en bladgoud.

Om 11.00 uur staan we op het Tianamenplein, of te wel het Plein van de Hemelse Vrede. Marjoleine is ziek en gaat vanaf hier met een taxi terug naar het hotel. Het is hier erg groot, mooi, druk en erg warm. Er is veel handel in kaarten en vliegers, wij kopen hier een mooie arend. We verbazen ons wederom over het leven hier, alles gebeurt op straat. De slager, de pedicure, de tandarts en ook de kapper.

Om 13.00 uur lunchen we in een restaurant, hier werden we overvallen door handelaren. Dit keer met muziekinstrumenten.

Na een heerlijke lunch op naar de verboden stad. Voor de mensen die de film "The last Empire" gezien hebben is het betoverend. Je ziet alles weer voor je. Voor mij was het een indrukwekkend complex maar de diepere achtergrond ontbrak, toch die film maar eens huren.

We dineren in hetzelfde restaurant, hetzelfde voedsel. De meeste vinden 27 op een dag hetzelfde niet zo geslaagd. Nog even langs de winkeltjes en dan naar de Peking Opera. Dit is wisselend mooi en niet om aan te horen. We hebben erg gelachen om het geklungel van de computerspecialiste, zij moest de engelse tekst op het grote letscherm verzorgen. Alleen begreep ze de opera zelf niet en ze had het tegelijkertijd ook erg druk met de boekhouding.

Na een lange dag voldaan gaan slapen.

Zondag 02 augustus]

07.30 uur Het ontbijt is weer 20 min. te laat
08.30 uur Op weg naar de Cloisonne-fabriek, dit is erg indrukwekkend en vreselijk arbeidsintensief.
11.00 uur We staan in de file om de grote muur te kunnen bezoeken. Uiteindelijk gaan we maar de bus uit en lopen het laatste stuk.
12.00 uur We beklimmen samen met Gert en Jan de grote muur tot aan de 4e toren. Een schitterend uitzicht heb je daarboven.
13.30 uur We lunchen in een hotel vlak bij de muur. Iedereen is er behalve Anneke, ze is wel vaker iets later maar nu bleef ze wel erg lang weg. Direct na de lunch is Hans haar gaan zoeken. Ze was aan de verkeerde kant de berg afgelopen maar is gelukkig toch weer terechtgekomen. In de tussentijd maken wij gebruik van het oponthoud om een paar Chinese hoeden te kopen.
plusminus 14.30 uur We gaan naar de Ming-graven, eerst de Heilige weg met daarlangs mooie beelden. Hier hebben we een groepsfoto gemaakt. Daarna door naar een van de graftombes, deze viel erg tegen.
19.15 uur De voorstelling van het circus begint, schitterende acts. We hebben echt genoten. Iedereen behalve Marinus want die werd ziek.
21.00 uur Na veel gemor van het personeel toch een diner in ons hotel. Uiteindelijk stond ons eten binnen 10 min. op tafel. Het stond dus al klaar want we hadden besproken. Ze hadden gewoon geen zin meer in bedienen.

Het eten was anders dan de vorige keer, ik vond het maar half zo lekker.

Maandag 03 augustus

08.20 uur Met z’n alle Betty toegezongen voor haar hotelkamer.
08.35 uur Ontbijten, Betty heeft een versierde stoel Marinus eet niet mee, hij is nog steeds ziek.
09.45 uur We gaan naar het zomerpaleis, Tsi heeft een klein busje gehuurd. Hij is er trots op want het is mooi en snel maar we passen er niet. We moeten nog 2 taxi’s erbij nemen, ik zit samen met Heleen en Betty in de een en Hans, Tsi, Hans en Anneke in de andere. Het zomerpaleis is een enorm complex met veel bomen en tuinen. Ook licht hier een marmeren boot. Erg mooi, we hebben er heerlijk rondgedwaald langs al die bouwwerken. Daarna in de schaduw uitgerust.
16.00 uur  We zijn terug bij het hotel. Onze jarige voelt zich niet lekker en duikt haar bed in.

Wij maken met z’n tweeen nog een flinke wandeling rond het hotel, we zijn op zoek naar lekker fruit en komen terug met blauwe druiven.

18.30 uur Weer een heerlijk diner gevolgd door een mooie verjaardags-taart van-voor Betty. Helaas lag zij nog steeds ziek in bed.
plusminus 19.45 uur We zijn weer terug op onze kamer, om halftien gaan we eventueel nog iets drinken met de groep. We hebben nog wat gerommeld, gelezen en gedouched en uiteindelijk besloten om op tijd naar bed te gaan.

Dinsdag 04 augustus

Vandaag hebben we een "vrije dag", we gaan in groepje van 3 a 4 personen naar plekken die we graag willen zien. Om haftwee ontmoeten we elkaar weer bij de friendshipstore om nieuwe plannen te maken. En om halfzes weer, dit keer om te gaan eten.

We begonnen allemaal bij "de antiekstraat" van Beijing, hier hebben wij ons Mahjonggspel gekocht en waren wij dus eigenlijk klaar voor de rest van de dag. Nog even een kopje jasmijnthee gedronken in een theewinkel en toen op naar de friendshipstore. Na een kort overleg hebben we besloten ergens te lunchen en daarna naar "de zijdestraat" te gaan.

Met de lunch hebben we gezondigd, we hebben bij McDonalds gegeten! De zijdestraat hing vol met dure merken voor weinig geld. Hans kwam zijn dure jas tegen voor een kwart van de Nederlandse prijs. Na wat geslenter door achteromstraatjes zijn we teruggelopen naar de friendshipstore, hier nog nieuwe Mahjonggspelen gezien maar we vonden onze mooier.

Eigenlijk hadden Epco en ik al die handel wel gezien dus om 15.15 uur besloten wij om op jacht te gaan naar de Trans-Siberie petten die we wouden hebben. We hebben een adres dus gaan met die banaan. Op naar het Beijing Business Center, een half uurtje met de taxi, het bedrijf blijkt verhuisd, maar gelukkig in de buurt, zelfs op loopafstand. Een uur in marstempo lopen en zoeken later willen we opgeven. Nog 1 keer een taxichauffeur vragen. Ja, hij weet waar het is. De hoek om een steeg in en door een poort, al met al een halve minuut en we zijn er.

Monkey Business blijkt een Engels-Belgisch bedrijf. We kunnen in het Nederlands vragen om 21 petten, de man slikt even maar we lopen er wel mee naar buiten.

Als we een kwartier te laat in de PizzaHut aankomen maken de petten veel goed.

‘s Avonds nog gezellig op het terras tegenover het hotel een biertje gedronken en daarna nog wat gezongen in de karaokebar. Al met al was onze dag perfect en konden we heerlijk slapen.

Woensdag 05 augustus

De laatste dag in Beijing. We zijn van plan niet zo veel te doen, ons hoofd zit vol, er kunnen geen indrukken meer bij.

Samen met Bert, Klaaske, Jan en Hans lopen we weer naar het park. Dit keer om de Tempel of Heaven te bekijken. Het is weer bloedheet en ik ben niet ingesmeerd. De tempel is prachtig, op de weg terug rol ik nog even van de trap. Ik had instapschoenen aan die door de warmte iets te los zaten, ik zwikte en was heel snel beneden. Het enige wat ik er aan overgehouden heb is een blauwe scheen en knie.

Weer in het hotel hebben we alles ingepakt, met de familie gezellig gelunched –de eetvooraad moest op- en geslapen c.q. tv gekeken.

Als afsluiting van de rijs gaan we echte Pekingeend eten. Om halfvijf verzamelen en met de taxi naar het restaurant. Om halfzes krijgen we heerlijke gerechten voorgeschoteld waar iedereen goed van gegeten heeft. Hans dacht dat we een hele eend op tafel zouden krijgen. Nee dus, net als elke avond, een bord met plakjes eendevlees. Toch was het heel gezellig en hebben wij ons prima vermaakt.

Na het eten nog de laatste souvenirs gekocht en vroeg ons bed in.

Donderdag 06 augustus

Terug naar huis, om 06.30 uur moet de bagage beneden staan. Deze gaat alvast naar het vliegveld terwijl wij ontbijten. Dit is wederom niet op tijd maar om 07.15 zitten we toch in de bus naar het vliegveld.

We hebben tot 10.45 uur de tijd om door de bagage-, visa & ticket- en paspoortcontrole te komen. Uiteindelijk zitten we nog een half uur bij gate 22 te wachten tot de KLM bus ons naar het vliegtuig brengt.

We mogen zelf de trap naar de boeing 747 beklimmen, weer een nieuwe ervaring. Onze piloot blijkt dhr. Baksteen te zijn. Ja, die ja, de pilotenwoordvoerder van de tv.

In de lucht kunnen we genieten van de film Paulie, een grappige film over een papegaai. De tweede film, As Good As It Gets, was ook leuk alleen moeilijker te volgen omdat hij niet was ondertiteld.

De landing was precies op schema, 14.50 uur, en de bagage was er redelijk snel. De wachtende familie kon om de hals gevallen worden en de groep splitste zich in een deel eigen vervoer, en een deel trein in verschillende richtingen. Om 16.45 uur stond de taxi bij het station, 5 min. later waren we weer thuis.